מקצועות בעולם יחסי הציבור

עולם יחסי הציבור הוא עולם מגוון שכולל בתוכו כמה התמחויות ותת-התמחויות. המשותף לכל התפקידים הוא הצורך להכיר את התקשורת, להבין איך היא עובדת ולדעת איך לעבוד מול הגורמים בה, במיומנות שתשרת את הצרכים של הלקוח. ערכנו עבורכם סקירה קצרה על התפקידים העיקריים שתפגשו בתחום.

תקציבאי/ת יחסי ציבור
כמו התקציבאי המקביל לו בתחום הפרסום, גם תקציבאי יחסי הציבור פועל במרחב לחוץ ובפועל מתפקד בו זמנית- כנציג הלקוח כלפי המשרד, וכנציג המשרד כלפי הלקוח. בשונה מעמיתו בענף הפרסום, תקציבאי יח"צ נדרש להפעיל סט כישורים רחב יותר, ולעיתים לשמש גם כמפיק וקופירייטר. תקציבאי יח"צ הוא זה שבדרך כלל אחראי על כתיבת הקומוניקטים מטעם הלקוח, על ניהול הקשר השוטף עם מערכות העיתונים והתקשורת האלקטרונית, כמו גם על הפקת מסיבות עיתונאים ואירועים נוספים. כמו שניתן ללמוד משם התואר, הוא גם זה שאחראי לבקרה על עוגת התקציב, של כל לקוח הנמצא בטיפולו.
כמו בכל מחלקה, יש במחלקת התקציבאות מדרג תפקידים. מ'תקציבאי מתחיל' או 'עוזר תקציבאי', דרך 'תקציבאי בכיר' או 'סופרווייזר' ועד 'מנהל לקוחות'.

דובר/ת
תפקיד הדובר הוא לשמש הפה (ולעיתים גם 'הפנים') של הלקוח בתקשורת. לעיתים הדובר יהיה עובד הארגון אותו הוא מדברר, ולעיתים הוא יהיה מועסק כגורם חיצוני. בשני המקרים, הזהות שלו עם הגוף או האדם אותו הוא מייצג, חייבת להיות טוטאלית. הוא חייב להכיר לעומק את הלקוח ולהיות מסונכרן איתו. התפקיד הזה מאוד תובעני ונבחן דווקא ברגעים הקשים ובשעת משבר. דוברים, בדרך כלל, ייקחו חלק במערך התכנון האסטרטגי של הלקוח.

מנהל/ת מרקום (תקשורת שיווקית)
מנהל המרקום אחראי על תחום התקשורת השיווקית והפנים ארגונית, בחברות גדולות. התפקיד המגוון הזה נולד בתחום ההייטק ומשם נדד לתעשיות וארגונים אחרים. מחלקת המרקום היא בעצם מחלקת תקשורת פנימית, הפועלת כחלק מהארגון. התפקיד משתנה מחברה לחברה, אך בגדול אנשי המרקום, נוגעים גם בפרסום וגם ביחסי ציבור – חלק מהפעילות נועדה לצרכי פנים, כמערך תקשורת שמחבר בין ההנהלה לעובדים, וחלק מהפעילות פונה כלפי חוץ. בדרך כלל פעילות המרקום תפנה לקהלים יותר מקצועיים, הדורשים היכרות עמוקה עם הארגון ורמת שיח שמשרדי הפרסום והיח"צ לא ערוכים לספק.

אסטרטג/ית תקשורת ויחסי ציבור
אסטרטג התקשורת ויחסי הציבור, הוא 'המוח' שמנתב את דרכה התקשורתית של החברה. כמות המשתנים שאסטרטג התקשורת צריך לקחת בחשבון היא עצומה, הוא חייב להבין את התמונה הגדולה והמטרות של הלקוח בכל רגע נתון. העבודה שלו נוגעת בעולמות של מיתוג, שיווק, רגולציה, משפט ועוד. האופן שבו הוא יתווה את ההתנהלות התקשורתית, מגדיר את ה-DNA של הארגון. ההחלטה אם להיות 'ישיר' או 'עמום', 'אגרסיבי' או 'מחבק', היא פועל ישיר של ההחלטות הישירות שלו.

מנהל/ת משברים
משבר בחברה, ארגון, או מפלגה פוליטית, דורש התנהלות תקשורתית יוצאת דופן. יש אסטרטגים תקשורתיים שזה תחום התמחותם. בשעת 'משבר' ימצאו עצמם הארגון או האדם שעוברים אותו, במוקד של דיווחים לא מחמיאים ואפילו 'התקפות' בתקשורת וברשתות החברתיות. המומחה לניהול משברים נשכר כדי להוריד את גובה הלהבות ולנסות להטות את הכף.

יועצ/ת תקשורת פוליטית
התקשורת היא צינור החמצן של הפוליטיקה, הפוליטיקאים זקוקים לתקשורת כדי שהציבור יכיר את פועלם. תפקיד יועץ התקשורת הפוליטי, הוא לעזור לפוליטיקאי לקבל את הבמה התקשורתית וגם לדאוג (כמיטב יכולתו) שהוא לא 'יפשל', כאשר ההזדמנות מגיעה.

 

חשוב לציין כי חלק גדול מהתפקידים שסקרנו כאן בקצרה מקיימים ביניהם חפיפה. הדובר הרבה פעמים יתפקד גם כיועץ אסטרטגי והיועץ הפוליטי עשוי להיות גם מומחה בניהול משברים. לסיכום: למרות ריבוי התפקידים בתחום יחסי הציבור וייעוץ התקשורת, הגבולות בפועל לא תמיד ברורים, לכן גם התקציבאי, גם מנהל המרקום וגם הדובר צריכים לשלוט כולם בסט כישורים דומים.

מה איתכם? אתם חושבים ש'יש לכם את זה' ואתם בנויים לתחום הדוברות, היח"צ וייעוץ התקשורת? אם התשובה חיובית שווה שתבדקו איזה קורס תקשורת יחסי ציבור ודוברות, הכי מתאים עבורכם. התשובה מחכה לכם במרחק של שני קליקים.

למידע על קורס תקשורת, יחסי ציבור ודוברות

מאמרים קשורים

פה מתחילים איתנו