תואר בפרסום או לימודים מקצועיים? סיפורו של תלמיד שהפך למעסיק

תואר רשמי עם תעודה מרשימה, או לימודים פרקטיים שיכינו אותי למסעות בשטח הדיגיטל? זו שאלה שהתחבטתי בה לא מעט בתקופתי ההוללת כברמן אחרי הצבא. מאז עברו יותר מ8 שנים, לא מעט ראיונות עבודה, כישלונות הצלחות אכזבות ושעות שמחות עם פיצה.

 

במאמר זה אנסה לתמצת את אבני הדרך שעברתי לאחר לימודיי ב״הבצפר״, אנסה לענות על השאלה הגדולה הזו ואתן דעתי על המכללה בה למדתי וגם לימדתי.

 

תואר בפרסום או קורס שיווק דיגיטלי בבצפר? אספרסו כפול בבקשה

 

בגיל 22 הייתי חייל משוחרר, חזרתי לארץ אחרי חורף מדהים באתר סקי בצרפת שם עבדתי כברמן הולל בלילה, בבוקר הייתי גולש סנובורד נועז עם נפש חופשיה שמחפש את המדרון התלול ביותר. כן, היה כיף אחרי 3 שנים קשות במיוחד בהן לא הייתי אדון לעצמי.

 הרשיתי לעצמי לקחת חופשה בידיעה שזה מגיע לי, שעבדתי קשה בשביל חצי השנה הזו וכשאחזור לארץ אדאג לדברים שצריך לדאוג – קריירה, עתיד, משפחה, החיים מתחילים בקיצור.

 חזרתי לארץ הישר לעבודה בבר בית קפה הומה באבן גבירול בתל אביב שהיה פעיל 24/7, בין היתר יצא לי גם לעבוד משמרות לילה שעברו בשקט יחסי מה שנתן לי זמן להרהר בעתידי וחשוב מכך – מה אני רוצה לעשות בחיים? האנשים שישבו אצלי וגם אלו שעבדו איתי גרמו לי להבין תוך זמן יחסית קצר שיש לחדד את השאלה, השאלה הנכונה היא מה אני אוהב? מה מעניין אותי ואינו מערב שיקולים של רווחה כלכלית אלא שיקולים של הנאה מהחיים.

בתחילת אחת ממשמרות הלילה שלי התיישב על הבר בחור צעיר כבן 30 בערך, הוא ישב עם מחשב נייד והיה מרותק למחשב, לא עניינו אותו השיכורים שחזרו ממסיבות או ההומלסים שבאו לשתות תה בשעת לילה מאוחרת. לקראת סיום המשמרת ותחילת הזריחה התיישבתי לצידו והתחלתי לתחקר אותו, מה אתה עושה שאלתי? ״אני מפרסם עסקים בפייסבוק״ ענה לי, לאט לאט הוא החל להראות לי מעיסוקיו והסביר לי את הבסיס של עבודתו.

הרעיון קסם לי! נפל לי האסימון – אני רוצה חופש, אני רוצה שתהיה לי יכולת לקחת את המחשב ולעבוד איפה שבא לי, מתי שבא לי ועם מי שבא לי. בנוסף, תחום השיווק הדיגיטלי מחבר בין העולם העסקי לעולם הטכנולגי באופן מאוזן בדיוק במינון הנכון בין שני העולמות.

עכשיו כל שנותר הוא רק להבין איך אני נכנס לעולם השיווק הדיגיטלי? איפה מתחילים? ומה דרישות הסף ללימודים?.

רגע לפני שקופצים מהמטוס – בודקים מצנחים

 

מאותו הרגע שנדלק בי הניצוץ הבנתי שהזמן הוא פקטור רציני כאן, יש הרבה מה ללמוד וכדאי שאגיע לרמת הידע והניסיון של השחקנים הגדולים כשאני עדיין צעיר וללא מחויבות של משפחה או הוצאות קבועות שימנעו ממני את ה״חופש״ שכל כך רציתי.

בנוסף, דבר מאוד חשוב שלמדתי בבית הקפה הוא עניין ה״מחויבות למקצוע״ אותו אני אלמד. בבית הקפה עבד בחור עם תואר במשפטים ובחור עם תואר בראיית חשבון, שניהם פשוט הבינו שהם לא מתחברים למקצוע אותו למדו וחזרו לעבוד בבית הקפה בכדי להשלים הכנסה בזמן שהם שוקלים מחדש את עתידם המקצועי.

זה נורא הפחיד אותי, הבנתי שלא משנה באיזה מקצוע אבחר וללא קשר לכמה נוצץ ומושלם הוא נראה לי באותו הרגע, תמיד קיימת סכנה שבמהלך הלימודים אגלה שאני לא מתחבר לתחום ואאלץ להתחיל ללמוד מקצוע חדש בגיל 27+.

החלטתי שלפני שאגש ללמוד מקצוע בכל תחום שהוא אני חייב להציב לעצמי כלל ברזל – קודם כל לעבוד בתחום בו אבחר ורק אחר כך ללמוד אותו.

אסביר, נניח ואחליט שארצה להיות עו״ד, יהיה עליי להתחיל לעבוד במשרד עורכי דין בתור פקיד, אלמד את עשייתם של עורכי הדין, את מורא רוחם במהלך היום ואשמע את המלצותיהם בנוגע לעתידי.

חשבתי לעצמי, אמנם מדובר בחצי שנה או שנה של ״הקרבה״ יחד עם זאת, תקופה זו תכין אותי היטב ללימודים באמצעות הבנת השטח המעשי וחשוב מכך – תיתן לי הצצה לחיי כאדם בוגר במידה ואבחר במקצוע זה. לאחר מכן אוכל להשקיע בלב שקט את מיטב זמני בלימוד המקצוע וללא ספק בכך שמדובר במקצוע חיי – אני לומד את מה שאני אוהב לעשות.

תנאי קבלה וצעדים ראשונים

 

תנאי הקבלה וזמן הלימוד היו השיקולים העיקריים עבורי כאשר ניצבה בפניי ההתלבטות האם ללכת לקורס מקצועי או לתואר מסודר שהמשפחה שלי תהיה גאה בו.

הפחד שאעשה טעות בבחירת המקצוע ואחזור לבית הקפה ע״מ לשקול מחדש את עתידי הוא זה שמנע ממני להירשם להשלמת בגרויות ולהתחיל בלימודי פסיכומטרי.

החלטתי להתחיל לימודי תעודה שאינם מחייבים בתנאי קבלה אימתניים, לסיים את הלימודים בתוך 8 חודשים ולאחר מכן להחליט האם זהו המקצוע עבורי.

במידה וכן – אמרתי לעצמי שארחיב את הידע שלי באמצעות תואר מפואר שיאפשר לי להיכנס לעבוד בחברות הגדולות ומשם אצמח בסולם הדרגות עד לתפקיד סמנכ״ל שיווק בכיר בחברה גדולה, הכל היה מתוכנן לפרטי פרטים והדרך אל העושר הייתה סלולה וללא ספקות.

 

לימודי שיווק דיגיטלי ב״הבצפר״

 

קורס השיווק הדיגיטלי אליו נרשמתי התחלק ל3 קטגוריות למידה עיקריות:

  • מבואות הפרסום – מודלים בסיסיים בעולם השיווק
  • לימודי קריאטיב וסושיאל – כיצד להקים ולנהל מותג
  • קידום ממומן, אורגני וממשקי אתרים – הפרקטיקה, איך להביא את התוכן שיצרתם לאנשים הנכונים בזמן הנכון

בתחילת הלימודים התבקשתי למצוא עסק אמיתי ולעבור איתו את כל 3 השלבים ולהביא לו תוצאות אמיתיות.

כך הכרתי את בן, הבעלים של מועדון גלישה בתל אביב והצעתי לו את שירותיי בתמורה לכך שייתן לי להשכיר גלשנים כשארצה בכך וללא עלות. העבודה עם בן אפשרה לי להבין תוך זמן קצר מאוד ״איך נראים חייו של איש שיווק דיגיטלי״.

זה איפשר לי לעבוד במקצוע ולחוות פרקטיקה כבר בתחילת הקורס, בנוסף זה חשף אותי ליכולת המדהימה שמקבלים עם המקצוע – לעזור לעסקים לגדול ולהתפתח, להיות שותף שלהם בהחלטות עסקיות קריטיות ולהציל אותם מקריסה כשהם מרגישים תקועים, כשאין מספיק לקוחות.

הלימודים בבצפר אינם קלים, קופצים ישר למים וזה אומר שצריך ללמוד לשחות מהר. המזל שלי היה שסגל המרצים שאב אותי מאוד מהר מאוד אל תוך עולם השיווק המרתק, הקורס בנוי מ2 שיעורי ערב בשבוע והייתי ממשיך ללמוד בין שעה לשעתיים ביום ביניהם.

בנוסף, בסופי שבוע הייתי לוקח את המחשב הנייד וממשיך ללמוד בבתי קפה ברחוב דיזינגוף בתל אביב – הייתי מהופנט, לא ידעתי שובע.

 

לימודים בקורס שיווק דיגיטלי לעומת לימודים אקדמאיים

 

הלימודים בבצפר היו כמעין ״מורה דרך״ ללימודי המקצוע בכוחות עצמי, הגעה לשיעורים בלבד איננה מספיקה ע״מ להפוך לאיש שיווק דיגיטלי, בשביל להיות מקצוען אמיתי יש צורך בהרבה לימוד עצמי וניסיון פרקטי בעבודה בסוכנויות דיגיטל שונות.

זהו לדעתי סוד הקסם שבלימודי תעודה לעומת לימודים אקדמאיים, עם סיום לימודי התעודה ידעתי אילו נושאים אני צריך ללמוד ולאיזו רמת מקצועיות עליי להגיע.

ידעתי שכאשר אגיע לראיון עבודה בסוכנות דיגיטל יבחנו אותי על רמת המקצועיות שלי ולא על התעודה שיש לי.

לעומת זאת, אדם שמסיים תואר אקדמאי מחשיב את עצמו באופן אוטומטי ל״מקצוען״ ללא  קשר לרמת הידע שלו אלא ע״ב הציון שיש לו בתעודה או שם המכללה בה למד. הוא עלול לנעול את עצמו במחשבה כי הוא ״כבר יודע מספיק״ ולרוב לא יהיה בו רצון  עז ללמוד נושאים חדשים או להשתפר בתחומו.

זה ניכר מאוד היום בנקודת המבט שלי כמעסיק, כאשר מגיע אליי אדם מקצוען בתחומו וללא לימודים אקדמאיים אני זוקף זאת לזכותו, נקודת ההסתכלות שלי כאשר אני מראיין עובד היא בעיקר על היכולת שלי לעצב את העובד לדרישותיי ועל המוכנות של העובד להשקיע שעות נוספות בלימוד עצמי.

בעולם ההייטק השקפה זו נפוצה מאוד, הרבה מעסיקים כיום זוקפים נקודות זכות רבות דווקא לאלו שלמדו את החומר בכוחות עצמם כיוון שתחום העיסוק שלהם דורש ידע כה רב כך שאין יותר אפשרות לזכור בעל פה את דרכי העבודה.

אנשי השיווק הדיגיטלי כיום נאלצים ללמוד דברים חדשים ע״ב יומי, אם זה בזמן העבודה או מחוצה לה. בנוסף עולם השיווק עובר עדכונים בתדירות כה גבוהה כך שאדם ״נעול״ אינו יכול לעמוד בקצב ההתקדמות של התעשייה, כיום אנו חייבים לדעת ללמוד דברים בכוחות עצמנו, לימודים אקדמאיים או מקצועיים אינם מספיקים ומה שחשוב הוא היכולת להישאר מעודכן והיכולת להרחיב אופקים מקצועיים ע״ב יום יומי ובכוחות עצמנו.

איתי ביג'אווי, למד ב"הבצפר" ב2015, בעליו של בלוג קידום אורגני "ביג'אווי – מבינים דיגיטל", מייסד קהילת הדיגיטל הישראלית "מנהלי שיווק במאה ה-21" ועומד בראש סוכנות הדיגיטל "בונובו" 

מאמרים קשורים

פה מתחילים איתנו